یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از افرادی که اقدام به راه اندازی فروشگاه در زمینه قنادی و یا هر زمینهای از مواد غذایی انجام میدهند، برنامهریزی و بودجهبندی براساس فروش از زمان افتتاح فروشگاه است.
برای مثال، بارها شده است افرادی به ما مراجعه میکنند که قصد راهاندازی یک فروشگاه را دارند، زمانیکه با آنها درمورد تأمین سرمایه صحبت میکنیم آنها میگویند مبلغی را نقد میدهیم و مابقی را به صورت چک پرداخت می کنیم. از آنها جویا میشویم که شما بر چه اساسی قرار است سرمایه خود را تأمین کنید؟ و در جواب میگویند ما از زمانیکه فروشگاه خود را راه اندازی کردیم، بر روی چنین مکانی حساب باز کردیم و میتوانیم ودیعه و بدهی خود را پرداخت بکنیم.
لازم است به شما متذکر شوم که، دلیل 70% از چنین افرادی که ما با آنها برخورد میکنیم بههیچعنوان نمیتواند پاسخگوی مطالبات طرف مقابل باشند، چراکه یک فروشگاه تنها با رؤیاپردازی راه اندازی نمیشود و نیاز به استراتژیهای خاص کیفیت و زمان برای تبلیغات کلامی در مورد کیفیت محصول شما میباشد.
چهبسا که این نوع فروشگاه نوعی خدمات نیست و شما با مواد غذایی سروکار دارید و حتماً باید به مزاج مردم شیرین آید، پس به شما این توصیه را میکنیم در زمانیکه قرار به راهاندازی یک فروشگاه موادغذایی است، علاوهبر تحقیق در مورد موقعیت مکانی و فروش که نسبتبه آن برنامهریزی میکنید، بودجهبندی خود را بر اساس پشتوانههای مالی خود برنامه ریزی کنید چرا که شما با حداقل ریسک باید وارد بازار کار شوید.
اگر افرادی را سرمایهدارهای فروشگاه خود کنید و نتوانید پاسخگوی آنها باشید در ابتدای کار اعتبار خود را از دست داد و ادامه کار برای شما بسیار سخت است و قریب به 90% منجر به شکست میشود. در کوتاهترین زمان ممکن، عمر یک فروشگاه براساس میانگینی که ما تجربه کردیم حداکثر 9 ماه به طول میانجامد و اگر شخص اهل حساب و کتاب باشد سریعاً به کسبوکار خودش یا پایان میدهد یا تجدید نظری در نوع کسبوکار خود انجام میدهد.
- بیشتر بخوانید: شیرین کاری در راه اندازی قنادی ممنوع
به این نکته حتماً توجه کنید که هیچگاه بر اساس فروش از روز اول برنامهریزی نکنید و نسبتبه پشتوانههای سرمایه خود محاسبه کنید. سعی کنید حداقل بخشی از سرمایههای خود را برای هزینههای جاری و اتفاقات غیر منتظره کنار بگذارید.
شاید برای شما این سوال پیش آید که دلیل این گفته ما بر چیست؟ فرض کنید شما روزانه فروش دو الی سه میلیون تومانی در یک فروشگاه داشته باشید. ولی در زمان راهاندازی علاوهبر تورم پیشآمده و قیمتهای غیرقابلپیشبینی که امکان تخمین درست هزینهها را از شما میگیرد، علاوهبر هزینه دویست میلیون تومانی بابت خرید تجهیزات که انجام دادهاید، باید بابت مواد مصرفی خود هم هزینههایی را بپردازید. علاوهبر این، اگر مکان فعالیت خود را اجاره کردهاید باید بهفکر اجارهبها نیز باشید. در کنار همه این موارد، تأمین نیروی انسانی اهمیت دارد که باید برای دستمزد آنها برنامهریزی کنید.
پس این مبلغ را در نظر بگیرید که شاید شما حداقل باید روزانه پنج تا شش میلیون تنها برای جبران تأمین چنین هزینههایی در نظر بگیرید. اگر روی فروش خود حساب کرده باشید و تنها منبع درآمدی خود همین فروشگاه باشد، خودتان میتوانید تا آخر پیشبینی کنید که چه اتفاقی در کوتاهترین مدت ممکن است برای کسبوکار شما پیش آید.
پس حتماً به این نکته دقت داشته باشید:
- در مورد فروش سراب نداشته باشید.
- از خرید تجهیزات غیر ضروری اجتناب کنید و با حداقل کار بهترین کیفیت را انتخاب کنید و سرمایهای که در اختیار دارید را به شکلی مدیریت کنید.
تا حداقل در پنج یا شش ماه اول اگر شما فروش کافی برای جبران بعضی از هزینهها را نداشته باشید بتوانید از کیف پول خود یا صندوق خود قرض بگیرید و هزینههای خود را پرداخت کنید.
البته نکات خیلی فراوانی است که در زمان راهاندازی باید در نظر بگیرید و میتوانید به مقالههای ما در ابزارپخت بهصورت کاملاً رایگان و اطلاعات تخصصی براساس تجربههای پیشین خود و مشاوره از مشتریانی که دچار چنین شکستهایی بودهاند استفاده بهینه ببرید.
- بیشتر بخوانید: نکات ضروری در هنگام خرید تجهیزات